Saturday, August 29, 2015

kejahilan orang kafir termasuk tanda kiamat

SOALAN ;

klu tajuk ari ni blum ttp nk tya berkenaan kejahilan yg berleluasa tu keatas umat islam atau semua manusia? Kejahilan apa yg dimaksudkn, ttg ugama ke ttg ilmu keduniaan. Klu ttg ugama memang org kafir sentiasa dlm kejahilan rasanya.


JAWAPAN ;



 Telah menceritakan kepada kami [Musaddad] berkata, telah menceritakan kepada kami [Yahya] dari [Syu'bah] dari [Qotadah] dari [Anas bin Malik] berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya diantara tanda-tanda kiamat adalah sedikitnya ilmu dan merebaknya kebodohan, perzinahan secara terang-terangan, jumlah perempuan yang lebih banyak dan sedikitnya laki-laki, sampai-sampai (perbandingannya) lima puluh perempuan sama dengan hanya satu orang laki-laki.

By Kitab Shohih Bukhari http://goo.gl/jm4y8I

kalau tgk pd turutan kalimah2 dlm hadis dpt jawapan dah...

....sedikit ilmu, merebak kejahilan------------>>>hasilnya ialah zina terang-terangan. jadi kejahilan dimaksudkan ialah jahil ilmu agama, bukan jahil ilmu dunia.

org kafir tergolong org jahil sebab tidak kenal siapa patut disembah, sekalipun dia mampu syarahkan hadis dan hafal quran.
sama juga kalau orang islam tidak kenal sifat-sifat tuhan juga disebut jahil sekalipun banyak ibadahnya.

[27-8 10:21 PG] abu harith: kejahilan disebut umum kdp semua manusia, tetapi yg menjadi tanda kiamat ialah kejahilan khusus pada ummat islam.
[27-8 11:13 PG] abu harith: dajal juga antara tanda kiamat. orang kafir yang jahil juga termasuk umum dalam hadis tersebut, tidak jd masalah tanda kiamat telahpun ada  sejak awal dunia lg sebagaimana hadis sebut semua nabi memperingatkan tentang kedatangan dajjal.
[27-8 11:14 PG] abu harith: Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tiada seorang Nabipun yang diutus oleh Allah, melainkan ia benar-benar memberikan peringatan kepada ummatnya tentang makhluk yang buta sebelah matanya serta maha pendusta. Ingatlah sesungguhnya Dajjal itu buta sebelah matanya dan sesungguhnya Tuhanmu 'Azzawajalla semua itu tidaklah buta sebelah mata seperti Dajjal. Di antara kedua matanya itu tertulislah huruf-huruf kaf, fa', ra' - yakni kafir." (Muttafaq 'alaih)