Saturday, August 29, 2015

sifat menggenggam Allah


SOALAN ;

 Assalam......Mhn pencerahan tntg sifat menggenggam Allah...



JAWAPAN ;

dari Ibn Umar radliyallahu?anhuma, dari Rasulullah Shallallahu?alaihiwasallam, beliau bersabda: ?Pada hari kiamat Allah menggenggam bumi dan melipat langit dengan tangan kanan-Nya, lantas Allah berfirman ?Aku lah Raja sebenarnya?.? Sa?id meriwayatkannya dari Malik dan Umar bin Hamzah berkata, ?Aku mendengar Salim aku mendengar Ibn Umar dari Nabi shallallahu ?alaihi wasallam dengan hadis ini.? Dan Abul Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu?aib dari Azzuhri telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bahwa Abu Hurairah berkata, ?Rasulullah shallallahu ?alaihi wasallam bersabda: ?Allah menggenggam bumi.?

RIWAYAT BUKHARI

sifat menggenggam adalah salah satu sifat Allah yang disebutkan oleh Nabi S.A.W. ianya tergolong sifat fi'liah.

sifat fi,liah ialah sifat perbuatan Allah yang bergantung dengan kemahuanNya seperti bercakap, marah, menghidupkan (bukan 'HIDUP' kerana hidup sifat Zat), meninggikan darjat, menghinakan seseorang dll.

khabariah ialah pengkhabaran dariNya dalam quran dan hadis, sifat yang tidak boleh akal dan ijtihad manusia terlibat untuk menetapkannya, hanya Allah shj yang memberitahu sifat tersebut. aqal hanya berfungsi membantu untuk fahami sifat tersebut.